Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tussen de fotograaf en de klant en hebben
voorrang op alle andere voorwaarden van de klant.
Artikel 1: Definities
1.1. Laurent Eeraerts hierna genoemd ‘de fotograaf’: Moorstraat 134 2870 Breendonk (Puurs-St Amands).
1.2. De klant: de natuurlijke of rechtspersoon die de diensten van de fotograaf inhuurt teneinde een opdracht uit te
voeren in zijn naam en zijn opdracht.
1.3. De opdracht: een fotosessie, fotoreeks, fotografie, fotoalbums, fotoshoot, afdrukken, de online of offline diensten,
werkzaamheden waarop de overeenkomst betrekking heeft.
Artikel 2: Prijs, offertes en annulering van reservaties
2.1. De prijzen die van toepassing zijn op de diensten zijn deze die in een offerte worden bekendgemaakt. De prijzen
zijn uitgedrukt in euro en incl. taksen en BTW.
2.2. Offertes zijn geheel vrijblijvend voor beide partijen.
2.3. De offerte verplicht niet tot levering of uitvoering van een deel van de prestatie tegen een proportionele prijs.
2.4. De prijzen kunnen op ieder ogenblik worden gewijzigd. De gewijzigde prijzen zijn van toepassing op alle
bestellingen die worden geplaatst nadat de wijziging werd doorgevoerd.
2.5. De opdracht wordt pas bekrachtigd na ontvangst van het voorschot. Dit voorschot bedraagt 20% van het
totaalbedrag, tenzij anders vermeld op de offerte. Het voorschot wordt gestort op het vernoemde rekeningnummer met
vermelding van naam en de datum van de opdracht. Zolang het voorschot niet werd gestort kan de fotograaf de
aanvaarding van de offerte herroepen.
2.6. Bij annulering door de klant wordt het volledige voorschot aangerekend. Ongeacht de reden of tijdstip van de
annulering. Er kan door de fotograaf een nieuwe datum voorgesteld worden, de gemaakte kosten voor de geannuleerde
opdracht worden doorgerekend aan de klant (huurgelden, medewerkers, enz.)
2.7 Indien de klant het nalaat om geldige toegangsbewijzen te voorzien voor de fotograaf, kan de fotosessie niet
doorgaan en wordt de opdracht geannuleerd. De gemaakte kosten voor de geannuleerde opdracht worden aan de
klant aangerekend, alsook het voorschot.
Artikel 3: Plaatsen van de bestelling (afdrukken, kaartjes, fotoalbum, usb-stick en andere)
3.1. De fotograaf besteedt het drukwerk uit aan een geselecteerd aantal bedrijven waarvan de afdrukkwaliteit gekend
is. De klant is vrij om het drukwerk in eigen naam bij een printservice naar keuze te laten uitvoeren, de fotograaf kan
in dit geval niet verantwoordelijk gesteld worden voor de kwaliteit van het drukwerk.
3.2. De klant is verantwoordelijk voor het correct doorgeven van de teksten. Indien verkeerde teksten worden
doorgegeven zal de klant alle kosten dragen van de herdruk.
3.3. Een bestelling verbindt de fotograaf niet voordat ze schriftelijk is bevestigd. (E-mail, bestelbon, brief,…)
3.4. De bestelling wordt pas geleverd nadat de betaling ervan werd ontvangen.
3.5. Indien het drukwerk, USB-stick vervat zitten in de offerte, zal het afleveren hiervan gebeuren na betaling van het
openstaand saldo.
Artikel 4: Betalingen
4.1. De facturen van de fotograaf zijn betaalbaar dertig dagen einde van de maand. Ingeval van laattijdige betaling, zal
zonder ingebrekestelling een intrest verschuldigd zijn van 1% per maand op het nog uitstaand bedrag en een forfaitaire
schadevergoeding van 15% van dit factuurbedrag, tenzij een grotere schade bewezen wordt.
4.2. Na het plaatsen van de bestelling ontvangt de klant per email een bevestiging van de bestelling alsook de
overeenstemmende factuur, zodat de klant het bedrag kan overmaken op onze bankrekening. Na ontvangst van de
betaling kunnen de bestellingen van zodra deze door de printservice geleverd zijn afgehaald worden door de klant bij
de fotograaf.
Artikel 5: Levering van drukwerk
5.1. De fotograaf kan niet aansprakelijk worden gehouden voor vertraging of leveringsproblemen die kunnen worden
toegeschreven aan derden.
5.2. De levertijd is afhankelijk van het bestelde product. Deze is afhankelijk van de tijd dat de printservice nodig heeft
om de afdrukken te maken en te verzenden.
5.3. De levertijd gaat steeds in na ontvangst van uw betaling voor het bestelde drukwerk.
Artikel 6: Overmacht
6.1. Wanneer de uitvoering van de opdracht ingevolge overmacht niet of moeilijk te realiseren is en voorzien kan worden
dat de uitvoering voor een periode van meer dan 2 weken zal worden belemmerd, dan is de fotograaf gerechtigd om
de opdracht zonder enige ingebrekestelling en zonder enige gerechtelijke tussenkomst te beëindigen. In dit geval is de
klant gehouden de fotograaf te vergoeden voor het reeds verrichte werk. De fotograaf is onder geen enkel beding
gehouden tot enige schadeloosstelling van de klant.
6.2. In geval van overmacht dient de fotograaf de klant daarvan met spoed mededeling te doen. Na ontvangst van deze
mededeling heeft de wederpartij 2 weken de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Indien de klant besluit tot
ontbinding, is zij verplicht de fotograaf te vergoeden voor het reeds verrichte werk.
6.3. Onder overmacht wordt onder meer verstaan: verlies van de originele digitale bestanden door een crash, oorlog,
mobilisatie, onlusten, atmosferische storingen, overstromingen, stormschade, stremming in trein-, water-, lucht-, of
wegverkeer, gebrek aan brandstoffen, stagnatie in, beperking of stopzetting van de levering door openbare
nutsbedrijven, brand, machinebreuk en andere producties, creaties, werkzaamhedenstoringen, stakingen, uitsluitingen,
overheidsmaatregelen, niet leveringen van materialen en halffabricaten door derden en andere ten tijde van de
totstandkoming van de opdracht en/of overeenkomst voorzienbare en onvoorzienbare omstandigheden, die de
uitvoering van de opdracht en/of overeenkomst verstoren en voorts de omstandigheden, die van een zodanige invloed
zijn op de inhoud van de opdracht en/of overeenkomst dat de wederpartij in redelijkheid en billijkheid de nakoming van
de opdracht en/of overeenkomst niet kan eisen. Deze opsomming is niet limitatief.
Artikel 7: Kwaliteit van het werk
7.1. De fotograaf verklaart naar eigen normen kwalitatieve opnamen te maken en deze in zijn eigen stijl te maken en
te bewerken.
7.2. De geleverde prestaties en diensten van de fotograaf zijn altijd een inspanningsverbintenis, nooit een
resultaatsverbintenis.
7.3. De fotograaf heeft het recht om alles dat bij een opdracht niet uitdrukkelijk is omschreven naar eigen technisch en
creatief inzicht uit te voeren. Wijzigingen in de opdracht door de klant om welke reden dan ook, komen voor rekening
van de klant en zullen door de fotograaf slechts worden uitgevoerd na aparte offerte van meerkosten die door de klant
voor akkoord is ondertekend en aan de fotograaf is geretourneerd.
Artikel 8: Toegang en parking
8.1 De klant zorgt voor geldige toegangsbewijzen en de nodige informatie om de locatie waar de opdracht doorgaat te
betreden.
8.2 De klant zorgt voor een veilige parkeerplaats in de buurt van de ingang van de locatie waar de opdracht doorgaat.
Indien dit niet mogelijk is zal de klant de fotograaf hiervan schriftelijk op de hoogte brengen bij het versturen van de
voor akkoord getekende offerte. In dit geval zal de klant aangeven waar veilig parkeren dan wel mogelijk is. Dit is enkel
een veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat de fotograaf ver moet wandelen met het dure fotomateriaal.
8.3 indien de klant nalaat om de fotograaf op de hoogte te brengen van het niet beschikbaar zijn van een parkeerplaats
zoals beschreven in 8.2, dan heeft de fotograaf het recht om de opdracht te annuleren en dit zonder enige
ingebrekestelling.
Artikel 9: Correcties – wijzigingen – kleurafwijkingen – drukwerk
9.1. De fotograaf is niet aansprakelijk voor niet aangeduide spelling-, taalkundige – of grammaticale fouten.
9.2. De fotograaf draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor kleurafwijkingen die kunnen ontstaan bij het vervullen
van de opdracht bv. door de samenstelling van de gefotografeerde voorwerpen of als gevolg van schommelingen in de
kleurtemperatuur.
9.3. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, is de fotograaf volledig vrij in de keuze van de toeleveranciers en
derden met wie de fotograaf werkt om tot uitvoering van de opdracht te komen.
Artikel 10: Klachten
10.1. Als u niet tevreden bent over de kwaliteit van het werk, kunt u de fotograaf per email: rudy@photoworkz.be
informeren.
10.2. Alle formele klachten met betrekking tot de levering en/of de prestatie van diensten dienen aangetekend ter kennis
gesteld te worden binnen acht dagen na de uitvoering of factuurdatum.
10.3. Na een termijn van acht dagen na de uitvoering of factuurdatum wordt geen protest meer aanvaard.
Artikel 11: Auteursrecht – Vermogensrecht (Wet van 30 juni 1994 inzake het auteursrecht en de naburige
rechten.)
11.1. De klant bevestigt, dat hij/zij begrijpt geen aanspraak te kunnen maken op het copyright en het auteursrecht (ook
niet op het bezit) van de gemaakte negatieven en/of dia’s en/of foto’s en/of tekeningen; noch in analoge, noch in digitale
vorm.
11.2. Het model noch de ouders of voogd heeft geen exclusiviteitsrecht op de gemaakte opnamen, noch op de stijl of
de bewerkingen die op de foto’s wordt toegepast.
11.3. De fotograaf behoudt in alle omstandigheden het volle eigendomsrecht op al het foto- en ander beeldmateriaal
dat aan de opdrachtgever wordt geleverd inclusief de eigendom van de digitale bestanden, het cliché, de matrijzen en
andere dragers, zelfs bij tijdelijke terbeschikkingstelling hiervan aan de klant.
Artikel 12 Portretrecht
12.1. De fotograaf heeft het recht de foto’s te publiceren voor persoonlijke, niet commerciële, promotionele doeleinden.
Ook voor tentoonstellingen en/of foto wedstrijden en publicaties in print en op het internet. Indien de klant of
gefotografeerde personen géén toelating verstrekt tot dit recht moet, binnen 8 werkdagen na afloop van de fotosessie,
de fotograaf hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld worden.
Artikel 13: Bewaring van de digitale bestanden
13.1. De foto’s die door de fotograaf gemaakt werden worden minimaal gedurende 90 dagen na afloop van de sessie
bewaard. Bij overmacht situaties die leiden tot gegevensverlies (ook defect aan geheugenkaart, fototoestel en/of
materiaal of datacrash) kan de fotograaf op géén enkele wijze aansprakelijk gesteld worden.
Artikel 14: Aansprakelijkheid
14.1. De fotograaf kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor indirecte schade die het gevolg is van
enig gebruik of prestatie van de diensten, zoals winstderving of het verlies van gegevens.
14.2. De fotograaf kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor lichamelijke dan wel materiële schade
veroorzaakt door vallen, uitglijden etc. van de klant of de personen/dieren die gefotografeerd worden tijdens de
fotosessie.
14.3. De fotograaf kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor het verlies en/of beschadiging van
eigendommen van de klant vóór, tijdens of ná de fotosessie.
14.4. De fotograaf is niet verantwoordelijk voor de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor het realiseren van een
opdracht. Alle kledij, collectiestukken en accessoires zullen met de nodige zorg behandeld worden maar bij schade of
verlies kan de fotograaf niet verantwoordelijk gesteld worden. In bepaalde omstandigheden zoals bv. bij verplaatsingen,
of bij een hoge waarde van de voorwerpen, kan de fotograaf de goederen laten verzekeren en is de fotograaf gerechtigd
de kosten daarvan aan de klant door te rekenen. Dit dient duidelijk in de offerte te zijn weergegeven. Indien de klant
de fotograaf hiervan niet op de hoogte brengt, treft de fotograaf geen enkele verantwoordelijkheid.
14.5. De fotograaf is niet aansprakelijk voor het bekomen van het akkoord van de houders van de auteursrechten,
naburige rechten, afbeeldingsrechten, merkenrechten, prestaties, afbeeldingen of merken afgebeeld zijn op het
materiaal en nodig zijn voor het gebruik van het foto- en ander beeldmateriaal en ook niet om de daarmee gepaarde
kosten te betalen. Deze bedragen zijn niet inbegrepen in het honorarium, zelfs indien de selectie van de afgebeelde
persoon door de fotograaf in opdracht van de klant werd verricht. Desgevallend zal de klant de fotograaf vrijwaren voor
elke aanspraak die deze houders laten gelden lastens de fotograaf ingevolge de exploitatie van het foto- en ander
beeldmateriaal door de klant.
14.6. De aansprakelijkheid van de fotograaf bij het produceren van opnamen reikt niet verder dan zijn eigen
tussenkomst. De fotograaf is derhalve niet verantwoordelijk voor het gedrag, de stiptheid of de professionele prestaties
van om het even welke medewerker, model, acteur, figurant, zelfs indien deze door hem werd gecontacteerd voor
rekening van de klant.
14.7. De fotograaf is niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies veroorzaakt door het ontwikkellabo, een gebrek in
fabricage, luchthaven x-stralen controle e.d., verlies door luchthaven-, post- of koerierdiensten. Deze opsomming is
niet limitatief. In al die gevallen is ook het honorarium van de fotograaf volledig verschuldigd. Ingeval de
aansprakelijkheid van de fotograaf toch in het gedrang zou komen, kan de door hem verschuldigde schadevergoeding
niet hoger zijn dan het honorarium voor die bepaalde opdracht.
Artikel 15 Wijzigingen voorwaarden
15.1. De fotograaf kan deze bijzondere voorwaarden op ieder ogenblik wijzigen. De klant dient regelmatig kennis te
nemen van de toepasbare voorwaarden. De meest recente versie van de algemene voorwaarden wordt gepubliceerd
op onze website
Social Contact